TY - JOUR ID - 11432 TI - تحلیل و بررسی تاثیر کارایی بازار کالا بر کامیابی اقتصادی با تاکید بر متغیرهای موثر بر کارایی (مطالعه موردی: کشورهای آسیایی با شاخص رقابت پذیری متوسط روبه بالا) JO - نظریه های کاربردی اقتصاد JA - ECOJ LA - fa SN - AU - هنرور, نغمه AU - رنجبر, همایون AU - قبادی, سارا AD - دانشجوی دکترای اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان) AD - دانشیار اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان) AD - استادیار اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)‌ Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 7 IS - 3 SP - 157 EP - 184 KW - کارایی بازار کالا KW - کامیابی اقتصادی KW - شاخص رقابت پذیری جهانی DO - 10.22034/ecoj.2020.11432 N2 - هدف اصلی هر کشوری داشتن رشد اقتصادی بالا و رسیدن به سطوح توسعه یافتگی می باشد که از ضرورت های دسترسی به این اهداف، استفاده بهینه از منابع موجود در کشور و راهکار آن بهبود و ارتقای کارایی و بهره وری است. ارتقای کارایی و بهره وری بر پدیده های اصلی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جوامع مانند کاهش سطح تورم، افزایش سطح رفاه عمومی، افزایش سطح اشتغال و افزایش توان رقابتی تاثیر دارد. از این رو هدف این مطالعه تحلیل اثرات بلند مدت مولفه کارایی بازار کالا در شاخص رقابت پذیری جهانی بر کامیابی اقتصادی کشورهای آسیایی طی دوره 2019- 2008 در کشورهای آسیایی با شاخص رقابت پذیری متوسط رو به بالا می باشد. بدین منظور با استفاده از الگوی تصحیح خطای برداری تابلویی(PVECM) اثرات کارایی بازار کالا بر کامیابی اقتصادی این کشورها مورد بررسی قرار گرفت. به طور کلی نتایج توابع واکنش ضربه حاکی از این است که با ایجاد شوک در کارایی بازار کالا، شوک مثبت این نوع کارایی(بهبود کارایی بازار کالا) در میان مدت و بلند مدت منجر به افزایش نرخ رشد اقتصادی، کاهش نرخ بیکاری و در نهایت افزایش کامیابی اقتصادی می شود. نتایج تجزیه واریانس نیز مشخص کرد که موثرترین متغیر بر کارایی بازار کالا سرمایه گذاری می باشد که بیشترین تاثیر خود را در بلند مدت بر کارایی بازار کالا بجای می گذارد. UR - https://ecoj.tabrizu.ac.ir/article_11432.html L1 - https://ecoj.tabrizu.ac.ir/article_11432_6d1a240e5592ac2b3188918cd07fc0bd.pdf ER -