TY - JOUR ID - 13042 TI - شناسایی و اولویت‌بندی هسته‌های کلیدی بخش خدمات استان آذربایجان شرقی: رویکرد تحلیل چندبخشی (MSA) JO - نظریه های کاربردی اقتصاد JA - ECOJ LA - fa SN - AU - بهبودی, داود AU - برادران خانیان, زینب AU - آذری, زهرا AD - استاد اقتصاد دانشگاه تبریز AD - دانشجوی دکترای اقتصاد شهری منطقه‌ای دانشگاه تبریز AD - دانشجوی دکترای اقتصاد نهادگرایی دانشگاه تبریز Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 8 IS - 2 SP - 153 EP - 186 KW - خدمات KW - گردشگری KW - مدل تحلیلی MSA KW - استان آذربایجان شرقی DO - 10.22034/ecoj.2021.42485.2756 N2 - هر چند که نگاه به بخش خدمات در فرایند توسعه متفاوت است، در حال حاضر بخش خدمات غالب اقتصاد جهانی را تشکیل می دهد. با توجه به اهمیت این بخش به عنوان یکی از بخش‌های عمده اقتصادی و تأثیرگذاری آن در فرآیند توسعه کشور، این مطالعه با هدف شناسایی و اولویت‌بندی هسته‌های کلیدی بخش خدمات استان آذربایجان شرقی انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از حیث شیوه مطالعه توصیفی-تحلیلی است. در این پژوهش در گام نخست با استفاده از مدل تحلیلی MSA به شناسایی و اولویت‌بندی هسته‌های کلیدی بخش خدمات استان آذربایجان شرقی پرداخته است. نتایج یافته‌ها نشان می‌دهد که در بین زیربخش‌ها، زیر بخش گردشگری به عنوان هسته‌ کلیدی بخش خدمات انتخاب شده است. در بخش بعدی با روش SWOT به بررسی نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدید‌های هسته کلیدی استخراج شده از تحلیل MSA پرداخته شده و در پایان راهبرد‌‌های ارائه شده با استفاده از روش ماتریس برنامه‌ریزی استراتژیک کمی (QSPM) اولویت‌بندی شده‌اند. یافته‌های تحقیق نشان‌گر آن است که گردشگری در استان آذربایجان شرقی جایگاه مناسب خود را نیافته و اگر استان بخواهد در این بخش پیشرفت کند باید استراتژی‌های گروه تدافعی (WT) را در اولویت قرار دهد.  طبق نتایج، استراتژی تشکیل کارگروه توسعه سرمایه‌گذاری در توسعه کانون‌های گردشگری، ارتقا گردشگری سلامت به وسیله مسئولان دولتی مرتبط و کارآفرینان، دعوت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و ایجاد تسهیلات و امتیاز‌های ویژه سرمایه-گذاری برای زیربخش گردشگری در استان آذربایجان شرقی توصیه می‌شود. UR - https://ecoj.tabrizu.ac.ir/article_13042.html L1 - https://ecoj.tabrizu.ac.ir/article_13042_f2d53608647dbb7d4d7f1b1a5ec5e0ad.pdf ER -