مقایسه اثرات تصمیم‌های سیاسی در مجمع عمومی سازمان ملل و تصمیم‌های اقتصادی (تقاضا) بر جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشورهای در حال توسعه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری اقتصاد بین‌الملل دانشگاه سمنان

2 دانشیار گروه آموزشی اقتصاد، دانشکده اقتصاد،مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان، سمنان

3 استاد اقتصاد دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان

چکیده

با توجه به اهمیت سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و نقش آن در تأمین سرمایه و فناوری برای کشورهای در حال توسعه، و با نظر به اینکه این متغیر تابعی از متغیرهای اقتصادی (مانند بازبودن اقتصادی، فراهم بودن زیرساخت‌ها، وجود بازارهای مالی توسعه یافته و...) و سیاسی است؛ ضروری است اثرگذاری این دو دسته متغیر با یکدیگر مقایسه شوند. این موضوع با توجه به وضع تحریم‌های اقتصادی علیه کشورها طی سال‌های گذشته اهمیت می‌یابد. این موضوع در پژوهش حاضر با استفاده از متغیر اشتراک نظر در مسائل بین‌المللی و تشابه تصمیم‌های اقتصادی (تقاضا) مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا و به منظور محاسبه شباهت در سیاست خارجی از شاخص اشتراک در آراء ابراز شده در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و برای ارزیابی شباهت تصمیم‌گیری اقتصادی از شاخص لیندر استفاده شده است. برای انجام این مقایسه، از مدل جاذبه و روش Panel ARDL برای توضیح میزان انباشت سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی کشورهای گروه 7 در برخی کشورهای منتخب در حال توسعه در بین سال‌های 2006 تا 2019، استفاده شده است. برآورد مدل نشان از آن دارد این دو متغیر در بلند مدت تأثیری معنادار بر جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی دارند. همچنین ضریب برآورد شده برای متغیر شباهت آراء بزرگ‌تر از ضریب برآورد شده برای شاخص لیندر است، لذا می‌توان دریافت که شباهت در سیاست خارجی نقش مهم‌تری در جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ایفا می‌کند. لذا ایجاد و ارتقاء پیوندهای اقتصادی با کشورهای همسو می‌تواند اثرات مثبتی بر جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی داشته باشد. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparison of the Effects of Political Decisions in the United Nations General Assembly and Economic Decisions on the Attraction of Foreign Direct Investment in Developing Countries

نویسندگان [English]

  • Mohammadhossein Peyrovi 1
  • Rahman Saadat 2
  • SeyedKomeil Tayebi 3
1 Ph.D. Candidate in Economics, Semnan University, Semnan, Iran
2 Associate Professor in Economics Dept. of Economics, Faculty of Economics Management and Administrative Sciences, Semnan University, Semnan, Iran
3 Professor, Department of Economics, University of Isfahan, Isfahan, Iran
چکیده [English]

This statement that "capital is the most important driving force for growth and subsequent economic development in countries" can be considered universally accepted by all economists (regardless of economic school of thought). As a result, all models of growth and economic development have been developed based on the accumulation of capital. Therefore, this question arises: How is it possible to strengthen the production structure and apply advanced technologies in countries that are facing a lack of capital? In this regard, researchers have shown great interest in foreign direct investment as a cover for the lack of capital in countries. Foreign direct investment is a type of investment that includes long-term relationships in which an economic unit in one country controls and benefits from a business unit in another country. Various studies indicate that successful countries in attracting FDI can provide the necessary conditions for positive future for multinational companies (as the most important players in the field of foreign direct investment). Furthermore, one of the main motivations for developing countries to attract foreign direct investment is mentioned as transferring and acquiring the necessary technologies to improve the productivity of domestic enterprises.
 
However, what leads to the attraction of this type of investment in developing countries (as the main applicants for capital and technological inputs) has always been a challenging issue. Some thinkers mainly focus on economic variables (such as economic openness, infrastructure availability, developed financial markets, etc.), while others do not find them sufficient and rely on non-economic factors, mainly derived from political science and international relations. According to them, the economic actions of individuals and companies are influenced by international political alignments, and therefore achieving economic development is only possible within this framework. This issue has become important in recent years with the popularization of the use of sanctions (meaning the use of economic tools to change the political behavior of a country) among the great economic powers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Foreign Direct Investment
  • United Nations General Assembly
  • Preferences
  • International Relations
  • Sanctions
  1. بلاغی اینالو، یاسر، نجاتی، مهدی، بهمنی، مجتبی و جلایی اسفندابادی، سیدعبدالمجید (1401). منافع اقتصادی ایران از گسترش روابط تجاری با اتحادیه اوراسیا. فصلنامه نظریههای کاربردی اقتصاد، 9(1)، 26-1.
  2. تقی‌زاده الیاس آباد، حدیثه، رضازاده، علی و جهانگیری، خلیل (1400). بررسی تأثیر دموکراسی و فساد بر جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشورهای غرب و شرق آسیا. پژوهشهای اقتصادی (رشد و توسعه پایدار)، 21 (3)، 144-109.
  3. سعادت، رحمان و عرب، محمدحسین (1401). نظریههای تجارت بینالملل. تهران: نور علم.
  4. سعادت، رحمان و محسنی، ناهید (1393). بررسی همگرایی اقتصادی میان ایران و کشورهای حوزه دریای خزر (کاربرد جاذبه). فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، 73، 53-29.
  5. عسگری، حشمت‌الله (1387). رویکردی نوین به مسأله علل فرار مغزها و اثرات آن روی سرمایه انسانی، رشد اقتصادی و همگرایی منطقهای در بین کشورهای در حال توسعه. پایان‌نامه دکتری. دانشگاه علامه طباطبایی.
  6. فاضلیان، رضا، عارف‌نژاد، محسن و روستا، زهره (1401). شناسایی و رتبه‌بندی موانع سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران: کاربرد روش دلفی فازی. فصلنامه نظریههای کاربردی اقتصاد، 9(3)، 170-147.
  7. فرجی دیزجی، سجاد و پورسلیمی، حمیدرضا (1399). نقش اقتصادی نمایندگی‌های دیپلماتیک در توسعه صادرات. فصنامه پژوهشنامه بازرگانی، 94، 230-205.
  8. گرایی‌نژاد، غلامرضا، دقیقی اصل، علیرضا و استادرمضان، آذین سادات (1393). تأثیر عوامل مؤثر بر جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی با تأکید بر متغیرهای نهادی و ساختاری. فصلنامه علوم اقتصادی، 8(29)، 150-131.
  9. مفوضی، بهاره، طباطبایی نسب، زهره و ابطحی، یحیی (1397). آثار کیفیت نهادی و فشار بازار ارز بر سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی: مطالعه بین کشوری. فصلنامه علمی سیاستهای راهبردی و کلان، 6(4)، 709-686.
  10. نیکدل، زینت، شیرافکن لمسو، مهدی و جلیلی، زهرا (1400). اثرگذاری امنیت سیاسی و ثبات دولت‌ها بر جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی. اقتصاد با ثبات و توسعه پایدار، 2 (2)، 142-109.

 

  1. Asgri, H. (2008). A New Approach To The Problem Of The Causes of Brain Drain And Its Effects on Human Capital, Economic Growth And Regional Integration Among Developing Countries. Unpublished doctoral dissertation, Allame tabataba'i University (In Persian).
  2. Balaghi Enalou, Y., Nejati, M., Bahmani, M., & Jalaee Esfandabadi, S. A. (2022). Iran's Economic Interests from Expanding Trade Relations with Eurasian Economic Union: GDyn Approach. Quarterly Journal of Applied Theories of Economics9(1), 1-26 (In Persian).
  3. Cezar, R., & Escobar, O. R. (2015). Institutional distance and foreign direct investment. Review of World Economics, 151, 713-733.‏
  4. Chaitip, P., Chokethaworn, K., Chaiboonsri, C., & Khounkhalax, M. (2015). Money supply influencing on economic growth-wide phenomena of AEC open region. Procedia Economics and Finance, 24, 108-115.‏
  5. Church, J., & McCaffrey, M. (2013). International organizations: Available information and documentation. In Routledge Handbook of International Organization (pp. 27-40). Routledge.‏
  6. Dang, T. A. (2015). Similarities Attract: Political Regimes and Foreign Direct Investments. Journal of Political Sciences and Public Affairs, 3(2), 1-7.‏
  7. Dunning, J. H. (1977). Trade, location of economic activity and the MNE: A search for an eclectic approach. In The international allocation of economic activity: proceedings of a Nobel Symposium held at Stockholm (pp. 395-418). London: Palgrave Macmillan UK.‏
  8. El-Shagi, M., & Muhammad, B. (2024). Institutional Similarity and Bilateral FDI. Journal of the Knowledge Economy, 15(1), 4605-4638.‏
  9. Faraji Dizaji, S., & Poursalimi, H. R. (2020). The Economic Role of Diplomatic Representation in Promoting Exports. Iranian Journal of Trade Studies24(94), 205-229 (In Persian).
  10. Fazelian, R., Arefneghad, M., & Rousta, Z. (2022). Identifying and Prioritizing of Obstacles to FDI in Iran: A Fuzzy Delphi Method. Quarterly Journal of Applied Theories of Economics9(3), 147-170 (In Persian).
  11. Geraeinezhad, G., Daghighi-e-asl, A., & Ostad Ramezan, A. (2014). The effect of effective factors on foreign direct investment attraction with emphasis on institutional and structural variables. Financial Economics, 8(29), 130-150 (In Persian).
  12. Glaeser, E. L. (2005). The political economy of hatred. The Quarterly Journal of Economics, 120(1), 45-86.‏
  13. Hayat, A. (2019). Foreign direct investments, institutional quality, and economic growth. The Journal of International Trade & Economic Development, 28(5), 561-579.‏
  14. Linder, S. B. (1961). An Essay on Trade and Transformation. Almqvist and Wiksells.‏
  15. Mátyás, L. (1997). Proper econometric specification of the gravity model. The world economy, 20(3), 363-368.‏
  16. Mofavezi, B., Tabataba’i-Nasab, Z., & Abtahi, S. Y. (2018). the Impact of Institutional Quality and Exchange Market Pressure on Foreign Direct Investment : A Cross Countries Study. Quarterly Journal of The Macro and Strategic Policies6(24), 686-709 (In Persian).
  17. Nikdel, Z., Shirafkan, M., & Jalili, Z. (2021). The Effect of Political Security and Government Stability on Attracting Foreign Direct Investment: Spatial Econometrics. Stable Economy Journal2(2), 109-142 (In Persian).
  18. Paul, J., & Feliciano-Cestero, M. M. (2021). Five decades of research on foreign direct investment by MNEs: An overview and research agenda. Journal of business research, 124, 800-812.‏
  19. Pesaran, M. H., Shin, Y., & Smith, R. P. (1999). Pooled mean group estimation of dynamic heterogeneous panels. Journal of the American statistical Association, 94(446), 621-634.‏
  20. Pollins, B. M. (1989). Conflict, cooperation, and commerce: The effect of international political interactions on bilateral trade flows. American Journal of Political Science, 737-761.‏
  21. Sa'adat, R., & Arab, M. (2022). International trade theories: Iran economic case. Tehran: Noor -e- Elm (In Persian).
  22. Sa'adat, R., & Mohseni, N. (2015). The Survey of Economic Integration among Caspian Sea Countries (Gravity Equation Model). Iranian Journal of Trade Studies19(73), 29-54 (In Persian).
  23. Signorino, C. S., & Ritter, J. M. (1999). Tau-b or not tau-b: Measuring the similarity of foreign policy positions. International Studies Quarterly, 43(1), 115-144.‏
  24. Sokhanvar, A. (2019). Does foreign direct investment accelerate tourism and economic growth within Europe?. Tourism management perspectives, 29, 86-96.‏
  25. Taghizadeh Elyas Abad, H., & Rezazadeh, A. (2021). Study of the Impact of Democracy and Corruption on Foreign Direct Investment in West and East Asian Countries. The Economic Research, 21(3), 7-8.‏
  26. Investing, I., & PLAN, A. A. (2014). WORLD INVESTMENT REPORT2014.‏
  27. (2017). World Investment Report 1998: Trends and Determinants. New York and Genva: United Nations.
  28. Voeten, E. (2013). Data and analyses of voting in the United Nations: General Assembly. Routledge handbook of international organization, 54-66.‏
  29. Whitten, G., Dai, X., Fan, S., & Pang, Y. (2020). Do political relations affect international trade? Evidence from China’s twelve trading partners. Journal of Shipping and trade, 5, 1-24.‏