سوگیری‌ها و تمایل به وام دانشجویی: رویکرد اقتصاد رفتاری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه اقتصاد، دانشگاه ایلام

2 Ilam University

چکیده

کاربرد اقتصاد‌ رفتاری در طراحی‌های آموزش‌‌ عالی جهت تاثیرگذاری بر تصمیمات دانشجویان، در سالیان گذشته کمتر مورد توجه محققان این حوزه بوده است. از این‌رو، هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر سوگیری‌های اقتصاد رفتاری بر تمایل به ثبت درخواست وام در میان دانشجویان است. برای این منظور، یک مدل 2×2×2 عاملی شامل؛ دو سطح قاب‌بندی (مثبت یا منفی)، دو سطح احتیاج به وام (سوگیری به حال یا عدم سوگیری) و دو سطح احتمال محدودیت زمانی (احتمال بالا یا پایین) درنظرگرفته شد. متغیرهای مستقل شامل؛ قاب مثبت، احتیاج فوری و احتمال بالای محدودیت زمانی و متغیر وابسته؛ تمایل به وام‌ دانشجویی است. نمونه‌گیری تصادفی این پژوهش شامل 400 نفر از دانشجویان دانشگاه است. نتایج حاصل از تخمین مدل‌ها نشان داد که متغیر سوگیری به حال، تمایل به وام را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد؛ یعنی وضعیت فوریت وام به دلیل سوگیری افراد به خودی خود تمایل وام را افزایش می‌دهد. اما متغیر قاب مثبت به طور مستقل، تاثیری بر تمایل به وام در کل نمونه ندارد. بررسی متغیر قاب مثبت در شرایط مشترک با عوامل دیگر نیز نشان داد که قاب مثبت در شرایط مشترک احتمال پایین محدودیت زمانی و عدم‌ سوگیری، بر تمایل به وام تاثیر مثبتی دارد. این بدین معناست که در وضعیت عدم فوریت چون دانشجویان دچار سوگیری نیستند، بیشتر تحت تاثیر قاب‌‌بندی (مشخصا قاب مثبت) قرار می‌گیرند. نتایج پژوهش‌حاضر حاوی پیام‌هایی برای سیاستگذاران و دست‌اندرکاران حوزه آموزش‌عالی است تا از ابزارهای اقتصاد رفتاری برای ایجاد انگیزه و ترغیب دانشجویان به استفاده از تسهیلات رفاهی استفاده نمایند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Biases and willingness to take a student loan: A behavioral economics approach

نویسندگان [English]

  • heshmatulah asgari 1
  • Mohaddeseh Pouralimardan 2
1 ilam university
2 Ilam University
چکیده [English]

The main purpose of the present study is to investigate the effect of behavioral economics biases on the willingness to register a loan application among students. For this purpose, a 2x2x2 factorial model including; two levels of framing (positive or negative), two levels of need for a loan ( present bias or no bias) and two levels of probability of time limit (high or low probability) were considered. Independent variables include; positive frame, urgent need for a loan and high probability of time limit and dependent variable is willingness to take a student loan. The random sampling of this research includes 400 students of Ilam and Allameh Tabatabai university. The results of the estimation of the models showed that the present bias variable significantly increases the willingness to loan; That is, the urgent loan status increases the willingness of the loan due to people's bias. But the positive frame variable does not independently affect the willingness to loan in the whole sample. Examining the variable of positive frame in common conditions with other factors also showed that positive frame in common conditions of low probability of time limit and non-bias has a positive effect on willingness to loan. This means that in this situation, since students are not biased, they are more influenced by framing (especially positive framing). The results of this research contain messages for policymakers in the field of higher education to use behavioral economics tools to motivate and encourage students to use welfare facilities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Present Bias
  • Framing
  • effect
  • Willingness to Loan
  • behavioral economics