بررسی تأثیر زیرساخت حمل‌ونقل جاده‌ای بر توسعه فضایی-زمانی شهرستان های استان خوزستان مبتنی بر نظریه جغرافیای اقتصادی جدید

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز

2 دانشیار اقتصاد دانشگاه دانشگاه شهید چمران اهواز،

3 دانشیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه شهید چمران اهواز،

چکیده

بخش حمل ونقل جاده­ای به عنوان پیش­نیاز و زیربنای توسعه­ اقتصادی، دارای نقشی اساسی است. ادبیات جغرافیای اقتصادی جدید نشان می‌دهد که هزینه حمل و نقل یک عامل محرک اصلی برای ظهور الگوهای هسته-پیرامون در یک کشور است. در این تحقیق هدف تاثیر زیر ساخت حمل و نقل جاده‌ای بر توسعه فضایی-زمانی شهرستان‌های استان خوزستان است. داده‌های تحقیق برای دوره زمانی 1399-1390 برای 27 شهرستان استان خوزستان در قالب داده‌های تابلویی است که به منظور بررسی اثرات زمانی و فضایی از روش گشتاورهای تعمیم یافته (GMM) استفاده شده است. متغیرهای مورد استفاده در این تحقیق شاخص قطب، پتانسیل بازار، متغیرهای زیر ساخت حمل و نقل جاده‌ای مانند طول راه‌های اصلی و فرعی، جابه‌جایی کالا و مسافر استفاده شده است. نتایج تخمین نشان از اثرات مثبت شاخص قطب و پتانسیل بازار بر اندازه شهرستان های استان خوزستان دارد. به طوریکه متغیر پتانسیل بازار اثرات پررنگ‌تری نسبت به شاخص قطب بر توسعه‌ شهرستان‌های استان خوزستان نشان می‌دهد. این بررسی تایید می‌کند که زیرساخت حمل و نقل در دوره 1399-1390 توانسته است، موجب بهبود توسعه فضایی-زمانی در شهرستان‌های استان خوزستان شود. همچنین راه‌های فرعی و جابه‌جایی کالاها نیز به عنوان متغیرهای کنترلی اثر مثبتی بر توسعه شهرستان‌های استان خوزستان نشان داده‌اند. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the Impact of Road Transport Infrastructure on the Spatio-temporal Development of the Cities of Khuzestan Province Based on the New Economic Geography Theory

نویسندگان [English]

  • Masomeh Ebrahimi 1
  • SeyedAmin Mansori 2
  • SeyedMorteza Afgah 2
  • Mostafa Mohammadi Dehchehshmeh 3
1 PhD students in urban and regional economics, Department of Economics, Faculty of Economics and Social Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
2 Associate Professor of Economics, Department of Economics, Faculty of Economics and Social Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
3 Associate Professor of Geography and Urban Planning, Department of Geography and Urban Planning, Faculty of Literature and Humanities, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
چکیده [English]

The road transport sector is a fundamental prerequisite and infrastructure for economic development. The New Economic Geography (NEG) literature suggests that transportation cost is a major driving factor for a country's emergence of core-periphery patterns. The aim of this research is the impact of road transport infrastructure on the spatio-temporal development of the cities of Khuzestan province. The research data for the period of 2010-2019 for 27 cities of Khuzestan province is in the form of panel data, which was used to investigate the temporal and spatial effects of the generalized method of moments (GMM). The variables used in this study are the Hubness index, market potential, road transport infrastructure variables such as the length of the sly and subway roads, and the displacement of goods and passengers. The estimation results show the positive effects of the Hubness index and Market potential index on the size of the cities of Khuzestan province. So that the Market potential variable shows more effects than the Hubness index on the development of the cities of Khuzestan province, this survey confirms that the transportation infrastructure in the period of 2011-2020 has been able to improve the spatial-temporal development in the cities of Khuzestan province. Also, side roads and the movement of goods as control variables have shown a positive effect on the development of the cities of Khuzestan province.

کلیدواژه‌ها [English]

  • new economic geography
  • development
  • space
  • road transport
  • NEG
  1. پهلوانی، مصیب، مهرابی بشرآبادی، حسین و افشارپور مهلا (1393). بررسی تأثیر توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل بر رشد اقتصادی استان‌های ایران. تحقیقات مدلسازی اقتصادی، ۵(۱۶)، 127-99.
  2. علوی، سمیه و اسفندیاری، احسان (1398). ارزیابی عملکرد استان ها در ایمنی حمل و نقل جاده‌ای. مطالعات مدیریت ترافیک، 54، 90-57.
  3. دایی کریم زاده، سعید، عمادزاده، مصطفی و کامکاردلاکه، هادی (1388). اثر سرمایه‌گذاری دولت در بخش حمل و نقل بر رشد اقتصادی در ایران. مدلسازی اقتصادی، 3(4 (پیاپی 10))، 82-63.
  4. دهقان شبانی، زهرا، اکبری، نعمت اله (1394). فاصله اقتصادی و رشد منطقه ای در ایران. پژوهش‌های اقتصادی (رشد و توسعه پایدار). ۱۵(۲)، 222-203.
  5. قادرمرزی، حامد، محمدی، پروانه، محمدی، رامین و سالاروند، اسماعیل (1402). تحلیل مؤلفه‌های توسعه روستایی از دیدگاه جامعه محلی با تأکید بر کیفیت زندگی مطلوب (مورد مطالعه: شهرستان دهگلان). پژوهش‌های جغرافیای اقتصادی، 4(11)، 101-85.
  6. محیسنی، فاطمه، آرمن، سید عزیز، و منصوری، سید امین. (1402). اثر شهرنشینی و سرریزهای فضایی آن بر بهره‌وری نیروی کار در استان‎های ایران. پژوهش‌های اقتصادی ایران، 28(95)، 127-156.
  7. محمدیان، فرشته. (1402). بررسی رابطه بین رشد اقتصادی، حجم حمل و نقل و تخریب زیست‌محیطی در ایران: رویکرد جداسازی. فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد مقداری، 20(1)، 195-231.
  8. منصوری، سید امین، افقه، سید مرتضی، محمدی ده چشمه، مصطفیو ابراهیمی، معصومه. (1403). بررسی اثرات مستقیم و غیرمستقیم زیرساخت حمل‌ونقل جاده‌ای بر رشد منطقه ای شهرستان های استان خوزستان. فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد مقداری، (در دست انتشار).
  9. نوروزی‌نژاد، معصومه، یاسوری، مجید و اوجی، روح‌اله (1401). تحلیل فضایی پایداری اقتصادی سکونتگاه‌های روستایی در شهرستان لنگرود. اقتصاد فضا و توسعه روستایی، ۱۱ (۴۲)، 194-169.

 

  1. Adam, R., Karam, V., Delvart, V., O’Grady, J., Mirza, D., Klempnauer, J., ... & Burroughs, A. (2012). Evolution of indications and results of liver transplantation in Europe. A report from the European Liver Transplant Registry (ELTR). Journal of hepatology, 57(3), 675-688.‏
  2. Alavi, S., & Esfandiari, E. (2019). Assessing and Organizing Road Transportion to Reduce Road ASccidents. Traffic Management Studies, 14(54), 57-89 (In Persian).
  3. Alonso, W. (1974). Location and land use: Toward a general theory ofland rent. Harvard University Press.‏
  4. Andayesh, Y., & Javdanian, M. (2019). Maritime Transport Sector with other Economic Sectors. Journal of Maritime Transport Industry, 5(1), 41-45 (In Persian).
  5. Asteriou, D., & Price, S. (2005). Uncertainty, investment and economic growth: evidence from a dynamic panel. Review of Development Economics, 9(2), 277-288.
  6. Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator–mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of personality and social psychology, 51(6), 1173.
  7. Bruinsma, F., & Rietveld, P. (1998). The accessibility of European cities: theoretical framework and comparison of approaches. Environment and Planning A, 30(3), 499-521.
  8. Costa, R. d. F., Rosson, C. P., & Costa, E. d. F. (2007). Decreasing Brazil's transportation costs through improvement in infrastructure: A general equilibrium analysis on the soybean complex world market. Journal of Food Distribution Research, 38(1), 28-35.
  9. Daei Karimzadeh, S., Kamkardlaake, H., & Emadzadeh, M. (2009). Public Investment in the Transportation Sector and Economic Growth in Iran (1970-2008). Economic Modeling, 10(3), 63-82 (In Persian).
  10. Dehghan shabani, z., & Akbari, N. (2015). Economic Distance and Regional Economic Growth in Iran. The Economic Research (Sustainable Growth and Development), 15(2), 203-222 (In Persian).
  11. Ehnts, D., & Trautwein, H.-M. (2012). From new trade theory to new economic geography: A space odyssey. Œconomia. History, Methodology, Philosophy(2-1), 35-66.
  12. Fujita, M., & Krugman, P. (1995). When is the economy monocentric?: von Thünen and Chamberlin unified. Regional science and urban economics, 25(4), 505-528.
  13. Fujita, M., & Mori, T. (1997). Structural stability and evolution of urban systems. Regional science and urban economics, 27(4-5), 399-442.
  14. Fujita, M., & Thisse, J.-F. (2009). New economic geography: an appraisal on the occasion of Paul Krugman's 2008 Nobel Prize in Economic Sciences. Regional science and urban economics, 39(2), 109-119.
  15. Ghadermarzi, H., Mohammadi, P., Mohammadi, R., & Salarvand, E. (2023). Analysis of the components of rural development from the perspective of the local community with an emphasis on the optimal quality of life (The case of study: Dehgolan city). Journal of Economic Geography Research, 4(11), 85-101 (In Persian).
  16. Haque, M. E., & Kim, D. H. (2003). Public investment in transportation and communication and growth: a dynamic panel approach: Citeseer.
  17. Harris, Z. S. (1954). Distributional structure. Word, 10(2-3), 146-162.
  18. Holl, A. (2012). Market potential and firm-level productivity in Spain. Journal of economic geography, 12(6), 1191-1215.
  19. Krugman, P. (1991). Increasing returns and economic geography. Journal of political economy, 99(3), 483-499.
  20. Krugman, P. (1998). What's new about the new economic geography? Oxford Review of Economic Policy, 14(2), 7-17.
  21. Krugman, P. (2000). Where in the world is the ‘new economic geography’. The Oxford handbook of economic geography, 23, 49-60.
  22. Limao, N., & Venables, A. J. (2001). Infrastructure, geographical disadvantage, transport costs, and trade. The world bank economic review, 15(3), 451-479.
  23. Lin, B., Tang, J., Zhong, Y., Dai, C., & Lu, B. (2024). Spatial effect of digital economy on the coordinated development of Port cities. Research in Transportation Economics, 103, 101385.
  24. Lösch, A., Woglom, W. H., & Stolper, W. F. (1954). The economics of location. (No Title).
  25. Mansouri, S., Afghah, S. M., Mohammadi, M., & Ebrahimi, M. (2024). Investigating the Direct and Indirect Effects of Road Transport Infrastructure on The Regional Growth of The Cities of Khuzestan Province. Quarterly Journal of Quantitative Economics (JQE), -. doi:10.22055/jqe.2024.46844.2625 (In Persian).
  26. Mohamadian, F. (2023). Investigating the Relationship between Economic Growth, Traffic Volume and Environmental Stress in Iran: A Decoupling Approach. Quarterly Journal of Quantitative Economics (JQE), 20(1), 195-231. doi:10.22055/jqe.2022.38971.2428 (In Persian).
  27. Moheiseni, F., Arman, S. A., & Mansouri, S. A. (2023). Impact of Urbanization and Its Spatial Spillovers on Labor Productivity in Iran’s Provinces. Iranian Journal of Economic Research, 28(95), 127-156. doi:10.22054/ijer.2023.69840.1135 (In Persian).
  28. Nicolas, G. (2009). Walter Christaller From “exquisite corpse” to “corpse resuscitated”. SAPI EN. S. Surveys and Perspectives Integrating Environment and Society(2.2).
  29. Noroozinezhad, M., Yasuri, M., & Oji, R. (2023). Spatial analysis of economic sustainability in rural settlements of Langroud County. SPACE ECONOMY & RURAL DEVELOPMENT, 11(42), 169-194 (In Persian).
  30. Pahlavani, M., Mehrabi Boshrabadi, H., & afshar pour, m. (2014). The Study of Transportation Infrastructures Development's Effect on Economic Growth in Iran’s Provinces. Journal of Economic Modeling Research, 5(16), 99-127 (In Persian).
  31. Raagmaa, G. (2003). Centre-Periphery model explaining the regional development of the informational and transitional society.
  32. Rezaei Arjarodi, A., & Tasbihi, A. (2008). Determining the mathematical relationship between transportation development and economic growth in the country. Paper presented at the 4th National Congress on Civil Engineering (In Persian).
  33. Rodrigue, J.-P. (2020). The geography of transport systems: Routledge.
  34. Spiekermann, K., & Neubauer, J. (2002). European accessibility and peripherality: Concepts, models and indicators: Nordregio.
  35. Spiekermann, K., & Wegener, M. (2006). The role of transport infrastructure for regional development in south-east Europe. South-East Europe Review, 1, 51-61.
  36. Vandenbulcke, G., Steenberghen, T., & Thomas, I. (2009). Mapping accessibility in Belgium: a tool for land-use and transport planning? Journal of Transport Geography, 17(1), 39-53.