تحلیل رفتار مالیاتی مودیان با رویکرد اقتصاد رفتاری: بررسی تمایل به پرداخت مالیات از طریق آزمون انتخاب گسسته

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور ، تهران، ایران

2 استاد گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 سازمان امور مالیاتی کشور، تهران، ایران

4 دانشجوی دکتری، گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

مبارزه با فرار مالیاتی از وظایف نظام اقتصادی و در رأس آن نظام مالیاتی هر کشور است و اقتصاد رفتاری روش‌هائی برای دستیابی به این هدف ارائه می‌کند. با توجه به این‌که رفتار بخشی از فرهنگ است و فرهنگ توسط عادات ایجاد می‌شود؛ بنابراین اگر بتوان فرد را به این باور رساند که تمکین مالیاتی یک عادت صحیح است؛ فرد تمکین مالیاتی را به رفتار دائمی خود تبدیل می‌کند. با توجه به اینکه تا به حال پژوهش مدونی در مورد نقش قدرت عادت بر رفتار مالیاتی انجام نگرفته است این پژوهش با هدف شناسائی عوامل رفتاری موثر بر تغییر عادت فرار به عادت تمکین مالیاتی؛ انجام گرفت. پس از بررسی ادبیات مربوطه، انجام مصاحبه با کارشناسان مالیاتی و صنوف مختلف، هشت سوگیری شناختی به عنوان مولفه‌های موثر در رفتار مالیاتی شناسایی شدند که با در نظر گرفتن تعداد سطوح هر مولفه، 21000 حالت انتخاب به‌وجود آمد. بنابراین بر اساس روش «D- بهینه» و با استفاده از نرم افزار SAS، ده کارت انتخاب طراحی شد و در نهایت پس از تکمیل پرسشنامه از مودیان مالیاتی حقیقی شهر تبریز که در سال‌های 1402 و 1403 فعال بوده‌اند، اطلاعات با استفاده از روش لاجیت ترتیبی در نرم‌افزار STATA 13 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد سوگیری‌هایی مانند «اثر مالکیت»، «اثر تلنگر»، «نظریه چشم‌انداز» و «سوگیری به حال» بر رفتار مالیاتی مودیان تاثیر معنادار دارند و سیاست‌گذاران با استفاده از این سوگیری‌های شناختی می‌توانند حلقه عادت قبلی را بشکنند و یک حلقه عادت جدید در مسیر تمکین مالیاتی ایجاد کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analyzing Taxpayers' Tax Behavior with a Behavioral Economics Approach: Examining the Willingness to Pay Taxes Through a Discrete Choice Test

نویسندگان [English]

  • Mozhgan Moallemi 1
  • Yeganeh Mousavi jahromi 2
  • Sahar Dehghan 3
  • Ehsanallah Mohammadrezaei 4
1 Department of Economics, Payame Noor University, Tehran, Iran
2 Department of Economics, Payame Noor University, Tehran, Iran
3 Iranian National Tax Administration, Tehran, Iran
4 Payame Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Combating tax evasion is one of the key responsibilities of the economic system, particularly the tax system of any country, and behavioral economics offers approaches to achieve this objective. Since behavior is part of culture, and culture is shaped by habits, it follows that if individuals can be convinced that tax compliance is a correct habit, they turn compliance into a permanent behavior. Considering that no comprehensive study has so far been conducted on the role of habit strength in tax behavior, this research was carried out with the aim of identifying the behavioral factors that contribute to changing the habit of tax evasion into the habit of tax compliance. After reviewing the related literature and conducting interviews with tax experts and representatives of different business sectors, eight cognitive biases were identified as influencing components of tax behavior. Taking into account the number of levels for each component, 21,000 possible choice scenarios were generated. Accordingly, using the “D-optimal” method and SAS software, ten choice cards were designed. Finally, after collecting data through questionnaires completed by real taxpayers in Tabriz who were active during 2023 and 2024, the information was analyzed using the ordered logit model in STATA 13. The results of the study showed that biases such as the ownership effect, the nudge effect, prospect theory, and present bias had significant impacts on taxpayers’ behavior. Policymakers can break the previous habit loop and create a new habit loop on the path of tax compliance by using these cognitive biases.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Behavioral Economics
  • Tax Behavior
  • Habit Power
  • Cognitive Biases
  • Choice Test