تحلیل ساختاری مؤلفه های اثرگذار بر مشاغل خانگی ایران به روش تحلیل اثرات متقابل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 پژوهشگر گروه پژوهشی مسایل اجتماعی زنان جهاد دانشگاهی الزهرا(

2 هیات علمی گروه پژوهشی مسایل اجتماعی زنان، جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س)، تهران، ایران

3 استادیار گروه پژوهشی مسایل اجتماعی زنان جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س)، تهران، ایران

4 هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران

چکیده

باتوجه‌به نقش روزافزون مشاغل خانگی در پویایی اقتصاد و جامعه کشور، شناسایی دقیق عوامل مؤثر بر توسعه این بخش از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی مؤلفه‌های کلیدی اثرگذار بر مشاغل خانگی ایران به‌منظور تسهیل امر سیاست‌گذاری در این عرصه و کمک به بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت مشاغل خانگی در کشور است. این مطالعه از نظر روش پژوهش از نوع آمیخته (کیفی - کمی)، از نظر هدف اکتشافی و از نظر کاربردی، پژوهشی کاربردی است. بدین منظور، ۴۴ مصاحبه با سیاست‌گذاران و عوامل اجرایی حوزه مشاغل خانگی کشور، اساتید دانشگاه و پژوهشگران عرصه کارآفرینی و همچنین کارآفرینان و پیشرانان مشاغل خانگی انجام شد. داده‌های حاصل از مصاحبه‌ها با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA 2023 کدگذاری و تحلیل مضمون صورت گرفت. پس از کدگذاری داده‌ها و شناسایی مقولات و زیر مقولات کلیدی اثرگذار، با استفاده از روش تحلیل اثرات متقابل این عوامل رتبه‌بندی شد و نتایج به‌دست‌آمده نشان داد که بهره‌مندی از ظرفیت نهادهای توسعه‌ای و حمایتی، نقش اتحادیه‌ها و انجمن‌های هم‌سود، شبکه‌سازی، خوشه‌سازی و پایدارسازی، آموزش، رویکرد حمایتی - توسعه‌ای، تبعیض مثبت، تسهیلات و تسهیلگری‌های مالی، تسهیلات و تسهیلگری‌های مجازی و تسهیلات و تسهیلگری‌های کالبدی - فضایی، کلیدی‌ترین عوامل در نظام مسائل مشاغل خانگی در ایران هستند. انتظار می‌رود این یافته‌ها که منجر به شناسایی چالش‌ها و نکات کلیدی مرتبط با مشاغل خانگی در کشور شد، منتج به ارائه راهکارهای عملی برای ارتقای بهره‌وری، بهبود شرایط کاری، تدوین سیاست‌های کارآمدتر و نهایتاً افزایش سهم مشاغل خانگی از اقتصاد ملی کشور باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Structural Analysis of the Factors Affecting Iran's Home-Based Businesses Using Cross-Impact Analysis Method

نویسندگان [English]

  • Elham Morovati 1
  • Reihaneh Shahvali 2
  • Zahra Naghizadeh 3
  • Mohammad Sadegh Bijandi 4
1 Researcher at Women's Social Issues Research Group, Academic Center for Education, Culture and Research (ACECR) , Alzahra branch
2 Facultyl member of Academic Center for Education, Culture and Research, Alzahra branch, Tehran, Iran
3 assistant professor of Academic Center for Education, Culture and Research, Alzahra branch, Tehran, Iran
4 Facultyl member of University of Science and Culture, Tehran, Iran
چکیده [English]

Given the growing role of home-based businesses in the country's economic and social dynamics, accurately identifying the factors influencing the development of this sector is of paramount importance. This research aims to identify key factors affecting the growth of home-based businesses to facilitate policy-making in this area and maximize the potential of home-based businesses in the country. This study employs a mixed-methods approach (qualitative and quantitative) with an exploratory and applied research design. To this end, 44 interviews were conducted with policymakers, executive officials in the home-based business sector, university professors, and entrepreneurship researchers, as well as entrepreneurs and pioneers in the home-based business field. The data obtained from the interviews were coded and thematically analyzed using MAXQDA 2023 software. After coding the data and identifying key categories and subcategories, the factors were ranked using the method of interaction analysis. The results showed that the capacity of development and support institutions, the role of unions and associations, networking, clustering and sustainability, education, a supportive-developmental approach, positive discrimination, financial facilities and facilitation, virtual facilities and facilitation, and physical-spatial facilities and facilitation are the key factors in the home-based business system in Iran. It is expected that these findings, which have led to the identification of challenges and key points related to home-based businesses in the country, will result in the provision of practical solutions to improve productivity, enhance working conditions, develop more effective policies, and ultimately increase the share of home-based businesses in the national economy

کلیدواژه‌ها [English]

  • Home-based businesses
  • Policy-making
  • Interaction analysis
  • Thematic analysis
  1. الوندی، هومن (1400). تحلیل ساختاری اثرات متقابل چالش‌های اجتماعی ایران در رویارویی با آینده شبکه‌های اجتماعی مجازی. پژوهش‌های راهبردی مسائل اجتماعی ایران. 10(2)، 153-129.
  2. باریکلو، علیرضا و فاطمی‌نژاد، سید حسن (1398). روایی و کارایی تبعیض مثبت در احقاق حقوق زنان. حقوق اسلامی، 16(63)، 161-133.
  3. پرچمی، داود و جلالی، فاطمه (1398). بررسی تطبیقی کسب‌وکارهای خانگی در راستای تحقق سیاست‌های کلی اشتغال. سیاست‌های راهبردی و کلان، 7(26)، 164-185.
  4. پروین، خیرالله و عارفی، محمدشعیب (1401). بررسی تطبیقی تبعیض مثبت در زمینه استخدام معلولان در حقوق ایران، آمریکا و هند. مطالعات حقوق بشر اسلامی, 11(1)، 7-31.
  5. حجاریان، احمد (1402). تبیین بسترهای بنیادین توسعه مشاغل خانگی روستایی با رویکرد تحلیل مضمون. جغرافیا و برنامه‌ریزی، 27(86)، 39-21.
  6. حسین‌زاده، الهه و محمدی، محسن (1402). بررسی تأثیر فناوری اطلاعات در توسعه مشاغل خانگی (مطالعه موردی استان خراسان شمالی). نشریه مهندسی سیستم و بهره وری، 3(3)، 111-82.
  7. داوری، علی و فرخ‌منش، ترانه (1395). شناسایی تأثیر سیاست‌های کارآفرینی بر راه اندازی و توسعه کسب وکارهای دانش بنیان حوزه فاوا. مدیریت اطلاعات، 2(1)، 23-1.
  8. ذوقی کودهی، حجت، داوری، علی و رضوانی، مهران (1403). طراحی چارچوب سیاستگذاری توسعه کارآفرینی سازمانی مبتنی بر ابعاد نهادی (نظریه داده بنیاد). پژوهشنامه بازرگانی، 28(110)، 119-83.
  9. عباسی، رسول، محمدرضا، فلاح و اکبری کجانی، عاطفه (1402). شناسایی پیشایندهای ارزش آفرینی سازمان بسیج سازندگی در توسعه کسب وکارهای خانگی به منظور محرومیت زدایی . مطالعات وقف و امور خیریه. 1(2)، 288-265.
  10. علیزاده، رمضان، حسینی‌نیا، غلامحسین و تقی پوریان، محمدجواد (۱۳۹۸). گرایش کارآفرینانه صاحبان کسب‌وکارهای خانگی مبتنی بر محصولات کشاورزی در بروز رفتارهای شبکه‌محور در استان‌های منتخب. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، ۱۵(۲)، ۱۷-۲۹.
  11. فتاحی، محمدعظیم، حیدرزاده، کامبیز و بدیع زاده، علی (1399). چالش‌ها و فرصت‌های صادراتی مشاغل خانگی (صنایع‌دستی استان همدان). راهبردهای بازرگانی، 27(15)، 114-101.
  12. مدرسی، میثم، آراستی، زهرا، طالبی، کامبیز، و فراستخواه، مقصود (1395). آسیب شناسی برنامه های حمایتی دولت از رشد کسب وکارهای خانگی از دیدگاه زنان صاحب کسب وکارهای خانگی در ایران. مدیریت سازمان های دولتی، 4(2)، 50-31.
  13. موحدی، رضا و مهرداد، پویا (1402). موانع و راهکارهای توسعه مشاغل خانگی زنان (مورد مطالعه: زنان آسیب‌پذیر شهر همدان). آموزش و مدیریت کارآفرینی، 2(1)، 93-107.
  14. مومنی‌راد، احمد و بهبودی کلهری، سارا (1396). بررسی تاثیر تبعیض مثبت بر اشتغال زنان در حقوق ایران. جستارهای حقوق عمومی، 1(3)، 43-13.
  15. میرزایی، خلیل، شکوری، اعظم، سپه پناه، مرجان، عواطفی کمل، فرشته، سامیان، مسعود (1402). شناسایی سناریوهای توسعه پایدار روستایی استان همدان (با تأکید بر توسعه کارآفرینی و مشاغل خانگی). اقتصاد فضا و توسعه روستایی، ۱۲(۴۳)، 18-1.
  16. نقی‌زاده، زهرا، مروتی، الهام و شاه‌ولی، ریحانه (1402). مرور سیستماتیک مقالات پژوهشی حوزه مشاغل خانگی زنان در ایران. پژوهش‌های کارآفرینی، 2(2)، 108-91.
  17. نصیری‌اقدم، علی و مرتضوی‌فرد، زینب (1390). بررسی نقش تشکل‌های بخش خصوصی در بهبود محیط کسب و کار. فصلنامه مجلس و راهبرد، 65، 36-9.

 

  1. Abbasi, R., Fallah, M., & Akbari Kojani, A. (2023). Identifying the antecedents of value creation of basij sazandegi organization in the development of home businesses to remove deprivation. Journal of Endowment & Charity Studies, 1(2), 265-288 (In Persian).
  2. Alizadeh, R., Hoseininia, G., & Taghipouryan, M. (2020). Entrepreneurial Orientation of Agricultural Home-based Business Owners on their Network-oriented Behaviors in Selected Provinces. Iran Agricultural Extension and Education Journal, 15(2), 17-29 (In Persian).
  3. Aluko, O., Siwale, J., Simba, A., & Mswaka, W. (2019). The Role of Networks in Opportunity Identification: A Focus on African Transnational Entrepreneurs. International Review of Entrepreneurship, 17(4).‏
  4. Alvandi, H. (2021). Structural Analysis of Interactions of Iran's Social Challenges in the Face of the future of Virtual Social Networks. Strategic Rssearch on Social Problems in Iran University of Isfahan, 10(2), 129-153 (In Persian).
  5. Barikloo, A., & Fateminezhad, H. (2020). Validity and efficiency of positive discrimination in the realization of women's rights. Journal of Islamic Law, 16(63), 133-161 (In Persian).
  6. Chen, M. A., & Sinha, S. (2016). Home-based workers and cities. Environment and Urbanization, 28(2), 343-358.‏
  7. Chen, M. A., Jhabvala, R., & Lund, F. (2002). Supporting workers in the informal economy: A policy framework. Geneva: International Labour Office.‏
  8. Davari, A., & Farrokh Menesh, S. (2015). Identifying the impact of entrepreneurship policies on the establishment and development of knowledge-based businesses in the Fava region. Scientific Journal of Information Management, 2(1), 1-23 (In Persian).
  9. Fatahi, M., Heidarzadeh, K., & Badiezadeh, A. (2020). Export challenges and opportunities for home-based businesses (Handicrafts of Hamadan Province). Business Strategies, 27(15), 101-114 (In Persian).
  10. Hastings, D., Anwar, M. N., & Chowdhury, G. (2018). Exploring the collaborative activities of home-based businesses In OECD countries.‏
  11. Hill, E. J., Ferris, M., & Märtinson, V. (2003). Does it matter where you work? A comparison of how three work venues (traditional office, virtual office, and home office) influence aspects of work and personal/family life. Journal of vocational behavior, 63(2), 220-241.‏
  12. Hejarian, A. (2023). Explain the Basic Contexts of Rural Home Business Development with a Content Analysis Approach. Journal of Geography and Planning, 27 (86), 21-39 (In Persian).
  13. Hosseinzadeh, E., & Mohammadi, M. (2023). The impact of information technology on the development of home-based businesses (Case study: North Khorasan Province). Systems Engineering and Productivity, 3(3), 82-111 (In Persian).
  14. Malik, S., Alkhaldi, A., Salamzadeh, A., & Mantas, C. (2024). A systematic literature review on home-based businesses: two decades of research. Journal of Family Business Management.‏
  15. Mason, C. M., Carter, S., & Tagg, S. (2011). Invisible businesses: The characteristics of home-based businesses in the United Kingdom. Regional Studies, 45(5), 625-639.‏
  16. Mirzaei, K., Shokori, A., Sepehpanah, M., Avazfeh Kamal, F., & Samian, M. (2023). Identifying sustainable rural development scenarios in Hamadan province (with emphasis on entrepreneurship development and home-based businesses). Spatial Economics and Rural Development, 12(43), 1-18 (In Persian).
  17. Morganson, V. J., Major, D. A., Oborn, K. L., Verive, J. M., & Heelan, M. P. (2010). Comparing telework locations and traditional work arrangements: Differences in work‐life balance support, job satisfaction, and inclusion. Journal of managerial psychology, 25(6), 578-595.‏
  18. Modaresi, M., Arasti, Z., Talebi, K., & Farasatkhah, M. (2016). Criticizing Governmental Supportive Programs for Home-based Business Growth; Viewpoint of Home-based Businesses' House Wifes. Quarterly Journal of Public Organizations Management, 4(2), 31-50 (In Persian).
  19. Momenirad, A., & Behboodi Kalhor, S. (2017). Investigating the impact of positive discrimination on women's employment in Iranian law. Investigating the impact of positive discrimination on women's employment in Iranian law, 1(3), 13-43 (In Persian).
  20. Movahedi, R., Pooya, M. (2023). Barriers and solutions for the development of women's home-based businesses (Case study: Vulnerable women in Hamadan city). Education and Entrepreneurship Management, 2(1), 93-107 (In Persian).
  21. Naghizadeh, Z., Morovati, E., & Shahvali, R. (2023). A systematic review of research articles on women's home-based businesses in Iran. Entrepreneurship Research, 2(2), 91-108 (In Persian).
  22. Nasiriaghdam, A., & Mortazavifar, Z. (2011). Examining the role of private sector organizations in improving the business environment. Majlis and Rahbord, 18(65), 9-36 (In Persian).
  23. Parchami, D., & Jalali, F. (2019). Comparative analysis of home-based businesses in achievement of macro employment policies. Quarterly Journal of The Macro and Strategic Policies, 7(26), 164-185 (In Persian).
  24. Parvin, kh., & Arefi, M (2021). A comparative study of positive discrimination in the field of employment of disabled people in the laws of Iran, America and India. Eslamic Human Rights.11(1), 7-31 (In Persian).
  25. Philip, L., & Williams, F. (2019). Remote rural home based businesses and digital inequalities: Understanding needs and expectations in a digitally underserved community. Journal of Rural Studies, 68, 306-318.‏
  26. Reuschke, D., & Mason, C. (2022). The engagement of home-based businesses in the digital economy. Futures, 135, 102542.‏
  27. Reuschke, D., & Domecka, M. (2018). Policy brief on home-based businesses.‏
  28. Salim, Z. (2017). More S’poreans are ditching offices, here’s how you can work from home and be your own boss too. vulcan post. Retrieved from https ://vulca npost .com/60392 1/home-busin ess-singapore-what-you-need-to-know/.
  29. Saudi Vision 2030 Available at: https://www.vision2030.gov.sa/media/rc0b5oy1/saudi_vision203.pdf.
  30. Small Business Administration (SBA) (2022), “Advocacy Releases 2022 Small business profiles for the states and territories”, SBA Number: 22-06 ADV, available at: https://advocacy.sba.gov/2022/ 08/31/advocacy-releases-2022-small-business-profiles-for-the-states-and-territories/ (accessed March 2024)
  31. Teng, S. I. V. C. H. O. U., Prien, S. O. K. H. A. K., Mao, N. A. R. A., & Leng, B. U. N. H. O. R. (2011). Impacts of micro-credit on household economics. International Journal of Environmental and Rural Development, 2(1), 108-114.‏
  32. Teoh, W. M. Y., & Chong, S. C. (2008). Improving women entrepreneurs in small and medium enterprises in Malaysia: policy recommendations.‏
  33. Vorley, T., & Rodgers, P. (2014). Home is where the business is: Incidents in everyday life and the formation of home-based businesses. International Small Business Journal, 32(4), 428-448.‏
  34. Walker, E., & Webster, B. (2004). Gender issues in home‐based businesses. Women in management review, 19(8), 404-412.‏
  35. Zenkteler, M., Darchen, S., Mateo-Babiano, I., & Baffour, B. (2022). Home-based work in cities: In search of an appropriate urban planning response. Futures, 135, 102494.‏
  36. Zoghi Kodehi, H., Davari, A., & Rezani, M. (2024). Entrepreneurship Corporate of Framework the Designing Dimensions Institutional on Based Policy Development (Theory Grounded). Iranina Journal o f Trade Studies. 28(110), 83--19 (In Persian).