بررسی نقش حمایت‌های دولت در عملکرد بین‌المللی صنایع کوچک و متوسط

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 هیات علمی دانشگاه تبریز

2 دانشجوی دکتری اقتصاد،گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد و مدیریت، تبریز، ایران.

3 دانشگاه تبریز

4 دانشیار گروه مدیریت دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز

چکیده

امروزه تحولات پیچیده و فزاینده فعالیتهای اقتصادی و شتاب‌گیری فرایند جهانی شدن باعث شده است که تجارت بین‌المللی به یکی از عوامل اساسی رشد و توسعه اقتصادی در همه کشورهای جهان تبدیل گردد. اهمیت آزادسازی تجارت در کشورهای در حال توسعه که وضعیت اقتصادی نامناسب‌تری دارند و بنابراین، نیاز بیشتری به ارتقا و گسترش فعالیت‌های اقتصادی خود دارند، برجسته تر است. از سوی دیگر، شرکت‌های کوچک و متوسط نقش حائز اهمیتی در تعیین وضعیت اقتصادی کشورها دارند. به همین دلیل، سیاست‌گذاران و اقتصاددانان همواره به دنبال اتخاذ تصمیماتی برای ارتقای عملکرد بین‌المللی این شرکت‌ها بوده‌اند. بر این اساس، هدف اساسی مطالعه حاضر، ارزیابی تأثیر حمایت‌های دولت در قالب برنامه‌های ترویج صادرات بر عملکرد بین‌المللی صنایع کوچک و متوسط در استان‌های نیمه شمالی ایران با استفاده از رویکرد مدل‌یابی معادلات ساختاری می‌باشد. به این منظور، داده‌های مورد نیاز از طریق تکمیل پرسشنامه توسط 340 نفر از مدیران شرکتهای کوچک و متوسط استان‌های نیمه شمالی ایران جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل شده است. نتایج حاصل از این مطالعه حاکی از آن است که برنامه‌های ترویج صادرات دولت از طریق دو کانال شیوه‌های مدیریت ریسک با ضریب 59/0 و ارتقای قابلیت صادرات با ضریب 73/0، تأثیر مثبت و معنی‌داری بر عملکرد بین‌المللی شرکت‌ها دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Examining the Role of Government Support in the International Performance of Small and Medium-Sized Enterprises

نویسندگان [English]

  • Mohamad Reza Salmani Bishak 1
  • Sedigheh Mousavi 2
  • behzad salmani 3
  • mohammad faryabi 4
1 Faculty member of Tabriz University
2 Aras International Campus University of Tabriz, Tabriz, Iran.
3 University of Tabriz
4 Associate Professor of Management, University of Tabriz
چکیده [English]

Today, the complex and evolving changes in economic activities, coupled with the rapid pace of globalization, have established international trade as a key driver of economic growth and development across all nations. The significance of trade liberalization is particularly pronounced in developing countries, where unfavorable economic conditions necessitate a greater focus on promoting and expanding economic activities. Moreover, small and medium-sized enterprises (SMEs) play a crucial role in shaping a country's economic landscape. As a result, policymakers and economists have consistently sought to implement measures that enhance the international performance of these enterprises. In line with this, the primary objective of this study is to assess the impact of government support, in the form of export promotion programs, on the international performance of SMEs in the northern provinces of Iran. To achieve this goal, data was collected and analyzed through a questionnaire completed by 340 managers of small and medium-sized companies in the aforementioned provinces. Applying a structural equation modeling approach, the findings of this study reveal that the government's export promotion programs positively and significantly influence the international performance of companies, primarily through two channels: risk management methods (with a coefficient of 0.59) and the promotion of export capabilities (with a coefficient of 0.73).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Export Promotion Programs
  • Government Support
  • Small and Medium Enterprises
  • International Performance