بخشش نوع دوستانه و تأثیر مشوق‌های مالیاتی بر آن موردمطالعه: شهرهای منتخب ایران (1388 تا 1395)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه تبریز

2 دانشیار اقتصاد دانشگاه تبریز

3 استاد اقتصاد دانشگاه تبریز

چکیده

هدف این مطالعه بررسی عکس‌العمل کمک‌های خیریه نسبت به مشوق‌های مالیاتی با استفاده از اظهارنامه‌های مالیاتی تسلیم‌شده از طرف اشخاص حقیقی در هشت شهر تبریز، اصفهان، شیراز، ارومیه، مشهد، اهواز، رشت و اراک با استفاده از داده‌های پانل طی دوره 1388-1395 است.
نتایج تحقیق مؤید آن است که بین متغیر درآمد افراد، بهای بخشش، سن و بخشش نوع‌دوستانه یک رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ یعنی همراه با افزایش درآمد افراد، بهای بخشش و سن، بخشش نوع‌دوستانه افزایش می‌یابد. ازآنجاکه حجم زیادی از مؤدیان مشاغل، در طبقات متوسط و پایین درآمدی قرار دارند و در شرایط فعلی این گروه در مقایسه با گروه پردرآمد قیمت بیشتری برای کمک‌های خیریه پرداخت می­کنند لذا برای تشویق این گروه باید هزینه یا قیمت کمک کاهش یابد. از طرفی کشش درآمدی 85/0 و کشش بهای بخشش برابر 06/0 است که نشان‌دهنده هماهنگی بین درآمد و قیمت و اثرگذاری آن بر بخشش نوع‌دوستانه است. در ادامه، عکس‌العمل کمک‌های خیریه نسبت به مشوق‌های مالیاتی با استفاده از کشش مالیاتی، نشان‌دهنده آن است که بین متغیر مالیات و بخشش نوع‌دوستانه یک رابطه منفی و معنادار وجود دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Altruistic Forgiveness and the Impact Of Tax Incentives on it Case Study: Selected Cities of Iran (2009-2016)

نویسندگان [English]

  • Kaveh Hoghooghi 1
  • Ahmad Assadzadeh 2
  • Mohammadali Motafakerazad 3
1 Tabriz University
2 Faculty of Economics, University of Tabriz
3 faculty of economy
چکیده [English]

The purpose of this study is to examine the response of charity to tax incentives using tax returns submitted by real individuals. Since governments use tax incentive policies to attract voluntary contributions from the private sector to reduce costs, in this study, it has been tried while addressing the concept of altruistic forgiveness and tax incentives, the altruistic forgiveness in the moral economy and the effect of tax incentives on it to be investigated by using panel data during the period of 2009-2016 in eight cities of Tabriz, Isfahan, Shiraz, Urmia, Mashhad, Ahvaz, Rasht and Arak. The results of the research confirm that there is a positive and significant relationship between the income of individuals, the giving cost and age with altruistic forgiveness; this means that by increasing the income of individuals, the giving cost and age, altruistic forgiveness increases. Since a large number of job-seekers are in the middle and lower income classes and in the current situation, this group pays more for charity than the high-income group, so the cost or the price of aid should be reduced to encourage this group. On the other hand, income elasticity is 0.85 and the elasticity of giving cost is 0.06 which reflects the coordination between income and price and its effect on altruistic forgiveness. In the following, the response of charity to tax incentives using tax elasticity indicates that there is a negative and significant relationship between the tax and altruistic forgiveness.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Tax incentive
  • Altruistic forgiveness
  • Moral economy
  • Giving price
رحیمی بروجردی، علیرضا (1391). اقتصاد اخلاقی. تهران: نور علم
ریاحی سامانی، نادر (1394). وقف و اقتصاد. وقف میراث جاویدان، 23(91 و 92)،27-54.
شعبانی، زهرا (1393). تبیین مدل نوع‌دوستی خیرین مدرسه‌ساز در ده سال اخیر (1390-1380). دو فصلنامه علمی ـ پژوهشی تربیت اسلامی، 9(19)، 94-67.
شفیعی، سعیده(1389)، بررسی آثار کمکهای خیریه بر درآمدهای مالیاتی با استفاده از تجربه سایر کشورها، مجموعه مقالات سومین همایش مالیاتهای اسلامی،انتشاراتدانشگاهمفید، 108-95.
عرب مازار، عباس و زایر، آیت (1390). ارائه الگویی برای حمایت مالیاتی از کمک‌های خیریه در ایران (بازنگری ماده 172 ق.م.م با رویکرد اعتبار مالیاتی). پژوهشنامه مالیات، 19(11)، 36-9.
گیلک حکیم­آبادی، محمدتقی (1389). انگیزه‌های مالیاتی و کمک‌های خیریه در ایران. مجموعه مقالات سومین همایش مالیاتهای اسلامی ، انتشاراتدانشگاهمفید، 68-55.
مزیکی،عباسوزاهدی، محمدمهدی(1390).راهکارافزایشکاراییمعافیتخیرین،مجموعهمقالات سومین همایش مالیات­های اسلامی،انتشاراتدانشگاهمفید، 58-45.
Andreoni, J. (2006). Philanthropy. Handbook of the economics of giving, altruism and reciprocity2, 40-59
Andreoni, J. (2015). Charity and Philanthropy, Economics of A2 - Wright, James D International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences (Second Edition), pp. 358-363.
Arabmazar, A., & Zayer, A. (2011). A Model of Tax Support on Charitable Giving in Iran (A Revision of Article 172 of Direct Tax Act with Tax Credit Approach)Journal of Tax Research, 19(11), 9-36 (In Persian)..
Boris, E. T., Cordes, J. J., Soto, M., & Todar, E. J. (2010). An Analysis of Potential Tax Incentives to Increase Charitable Giving in Puerto Rico. Int'l J. Civ. Soc'y L.8, pp 39-48.
Burke, P. (2005). History and social theory. Polity.
CHANG, W. C. (2005). Determinants of donations: Empirical evidence from Taiwan. The Developing Economies43(2), 217-234.
Duquette, N. J. (2019). Do share-of-income limits on tax-deductibility of charitable contributions affect giving?. Economics Letters174, 1-4.
Eisenberg, N. (1989). The roots of prosocial behavior in children. Cambridge University Press, pp 15-25.
Feldstein, M., & Taylor, A. (1976). The income tax and charitable contributions. Econometrica: Journal of the Econometric Society, 10-22
Frankel, J. A., & Rose, A. K. (1996). Currency crashes in emerging markets: An empirical treatment. Journal of international Economics41(3), 351-366.
Gilak Hakim Abadi, M. (2011). Tax incentives and charitable donations in Iran. Proceedings of the Third conference of Islamic Taxes. Mofid University Press, 55-68 (In Persian).
Götz, N. (2015). ‘Moral economy’: its conceptual history and analytical prospects. Journal of Global Ethics11(2), 147-162.
Kao, C. (1999). Tests of dividend signaling using the Marsh-Merton model: a generalized friction approach. Journal of Business, 45-68.
Levin, A., Lin, C. F.,. (1992). Unit root tests in panel data: asymptotic and finite-sample properties. Journal of econometrics108(1), 1-24.
Maziki, A., & Zahedi, M. (2011). Solution to increase the efficiency of charity exemptions. Proceedings of the Third conference of Islamic Taxes. Mofid University Press, 45-58 (In Persian)..
Oh, S. H., (1996). Differential expression of bone morphogenetic proteins in the developing vestibular and auditory sensory organs. The Journal of neuroscience16(20), 64-75.
Rahimi Boroujerdi, A. (2012). Moral Economics, Tehran (In Persian).
Reyahie Samani, N. (2015). Dedication and Economics, Dedication to the eternal heritage, 23 (91 &92), 27-54 (In Persian).
Rosen, K. T. (1989). The Mortgage Interest Tax Deduction and Home Ownership. UC Berkeley: Fisher Center for Real Estate and Urban Economics. Retrieved from https://escholarship.org/uc/item/2zx5348d.
Ø  Shabani, Z. (2015). The humanitarianism of charity NGOs for school builders in the last decadeSemi-annual Journal of Islamic Education, 9(19), 67-94 (In Persian).
Shafiee, S. (2011). Investigating the effects of charitable donations on tax revenues using the experience of other countries. Proceedings of the Third conference of Islamic Taxes. Mofid University Press, 95-108 (In Persian).
Tazhitdinova, A. (2018). Reducing evasion through self-reporting: Evidence from charitable contributions. Journal of Public Economics165, 31-47.
Werfel, S. H. (2018). Does charitable giving crowd out support for government spending?. Economics Letters171, 83-86.
Westerdahl, S. (1997). Contribution of the social economy to local employment (II). Anuario de estudios cooperativos, (1), 321-378.
Wolf, C. (1993). Markets or governments: Choosing between imperfect alternatives. Mit Press, 33-50
Wu, D. K. (1996). Differential expression of bone morphogenetic proteins in the developing vestibular and auditory sensory organs. The Journal of neuroscience16(20), 63-75.