نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار اقتصاد دانشگاه خوارزمی تهران
2 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه خوارزمی تهران
3 دکتری اقتصاد انرژی، وزارت نیرو
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
More than three decades passes from start of a procedure called structure renewal in electricity industry of different countries. Moving to the competitive prices instead of adjusted rates has enabled some institutions to increase prices and experience market power. This issue can significantly endanger benefits caused by releases for consumers. Various indexes is presented for measurement of capability of applying market power up to now but issue of differentiation of electricity from other products due to its features is not considered in any of these indexes. As we Know, Iran has formed in the electricity market since 2003, and important structural changes have occurred in the electricity market. In this regard, this study by introducing a new index in market power (monopoly neighborhood index) tries to evaluate level of potential of monopoly power with regard to some features of electricity market for seventeen powerhouses in period of 2012 in Iran. In order to testing competence of this index in comparison to other indexes which are available for measuring potential of monopoly power, correlation of results obtained from each of indexes are investigated with increase of market price toward base competitive level. Results show that monopoly neighborhood index has more competence in comparison to the other structural indexes in estimation of potential of monopoly power in Iran's electricity market.
کلیدواژهها [English]
1. ابراهیمی، مهرزاد (1391). برآورد درجه توافق و قدرت بازاری درصنایع خودروسازی و نساجی. رساله دکتری، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور.
2. شرکت مادر تخصصی توانیر (1392). آمار تفضیلی صنعت برق ایران ویژه انتقال نیروی برق در سال 1391. معاونت منابع انسانی و تحقیقات.
3. شرکت مادر تخصصی توانیر (1392). آمار تفضیلی صنعت برق ایران ویژه تولید نیروی برق در سال 1391. معاونت منابع انسانی و تحقیقات.
4. شرکت مادر تخصصی توانیر (1392). آمار تفضیلی صنعت برق ایران ویژه مدیران در سال 1391. معاونت منابع انسانی و تحقیقات.
5. شرکت مهندسین مشاور موننکو ایران (1392). تجدید ساختار در صنعت برق. شیوه، تهران.
6. دفتر برنامه ریزی کلان برق انرژی (1392). ترازنامه انرژی سال 1391. وزارت نیرو، معاونت امور برق و انرژی.
7. شرکت مدیریت شبکه برق ایران (1393). دستورالعمل اجرایی بازار برق روز فروش در نقطه مرجع شبکه.
8. رمضانیان لنگرودی، علی، رجبی مشهدی، حبیب، و رحیمیان، مهدی (1389). ارائه روشی جهت ارزیابی وضعیت رقابتی بودن بازار بر پایهی برآورد بازه تغییرات شاخص HHI. بیست و پنجمین کنفرانس بینالمللی برق.
9. مردانی، حسن، جورلی، مجتبی، و لطیف شبانگاهی، غلام رضا (1389). سنجش قدرت بازار در بازار برق ایران. بیست و پنجمین کنفرانس بینالمللی برق.
10. ناظمی، علی، خوشاخلاق، رحمان، عماد زاده، مصطفی، و شریفی، علیمراد (1390). برآورد قدرت بازار در بازار برق ایران. فصلنامه تحقیقات مدلسازی اقتصادی، 4، 55-31.